4.7.2014

Mitä kuuluu, väitöskirja?

© Disney (Rosa: "A Little Something Special", 1997, s. 29.)
Viimeinen kuukausi on mennyt varsin tiiviisti ja kiireisesti väitöskirjan korjailun ja täydentämisen parissa. Lomailuun ei ole jäänyt oikein aikaa, kun on pitänyt istua koneella työstämässä teoriaosuutta uusiksi.

Olen kaivanut esiin vanhoja muistiinpanoja, hankkinut uutta lähdekirjallisuutta, poistanut sivuttain tekstiä ja lisännyt kaksinverroin uutta. Olen kiusannut kirjaston kaukopalvelun tätejä, jotta nämä saisivat tärkeän lähdeteoksen minulle ennen kaukopalvelun kesälomaa (se tuli viime viikon torstai-iltana, kun kaukopalvelu lähti lomille maanantaina). Mahtoi niillä olla siellä miettimistä, kun paniikissa ryntäsin paikalle toukokuun lopussa ja ilmoitin, että tarvitsemani teos on kriittinen väitöskirjan kannalta. Ja sitten kirjoitan teoksen nimeksi Here Be Dragons. (Näitäkin on kuulemma useampi, mutta tällä kertaa kyseessä oli se viime vuonna julkaistu fantasiamaailmojen karttoja käsittelevä Stefan Ekmanin teos.)

Tällä hetkellä sivuja on lipsahtanut viisitoista lisää. Isoin muutos lisättyjen teoriakirjojen lisäksi on rakenteellinen, kun hyppyytin fantasia- ja sarjakuvateoriat päikseen. Karsin myös valtavasti (turhaa) sarjakuvan teoriaa ja historiaa pois, jotta voisin keskittyä niihin olennaisiin seikkoihin: Disney-sarjakuvan erityispiirteisiin ja sarjakuvan tapoihin kuvata fantasiaa. Viimeistelin tänään juuri postmodernismin teoriaosuutta parilla intertekstuaalisuutta täydentävällä artikkelilla ja mietin, että tämän alkaa kuulostaa jo aika hyvältä. Olenko minä oikeasti kirjoittanut jotain näinkin fiksua?

Isojen muutosten tekeminen pelotti aluksi ja mietin, että pilaanko koko tutkimuksen. Mutta ehdotettujen muutosten noudattamista helpotti suunnattomasti se, että olin jossain kirjoittamisvaiheessa itsekin pohtinut samoja asioita. Että onko tämä sarjakuvan historian yksityiskohtainen kuvailu miten tärkeää, tarvitaanko näitä taulukoita nyt oikeasti ja pitääkö tässä vielä määritellä, että mikä se sarjakuva nyt oikein on? Määrittelyn lopulta jätin, mutta tungin valtavan määrän Scott McCloudin sarjakuvan teoriaa roskakoriin ja keskityin siihen, mikä tekee Disney-sarjakuvasta Disney-sarjakuvan.

Johdannon alun kirjoitin kokonaan uusiksi (ja sain mukaan viittauksen Rosan ensimmäiseen underground-henkiseen Disney-parodiaan!) ja lisäsin sinne tärkeitä seikkoja liittyen Rosan fanipositioon, tutkijan fanipositioon sekä väitöskirjan sijoittumisen sarjakuvatutkimuksen kentälle. Nyt teoria pitäisi olla aika hyvin hallussa. Ensi viikon projektina on 120 sivua analyysia, joka pitää käydä läpi teorian valossa ja hakea siihen lisätukea teoreetikoilta. 
Se on ehkä kaikista kriittisin osuus.

Lopuksi myös päätäntöä pitää viilata hieman, mutta toivon, että voisin keskiviikkona piipahtaa yliopistolle tulostamaan koko hela hoidon, jotta saan tehtyä viimeiset oikoluennat ja korjaukset käsin paperille. Koneen ruudulle tulee niin helposti sokeaksi. Samalla voi myös päivittää kuvaluettelon, sivunumerot ja muut viittaukset kohdilleen, kun on helppo selata sivuja edestakaisin.

Tällä hetkellä fiilis on aika hyvä tämän projektin suhteen, vaikka kesäkuun alussa makasin lukuisia kertoja epätoivon alhossa ja mietin, tuleeko tästä nyt yhtään mitään, kun tällainen perfektionisti yrittää vääntää väitöskirjaansa kaikkien eri toiveiden mukaan. Yritän saada korjatun version ohjaajien vilkaistavaksi joko heti Finnconin jälkeen tai sitä seuraavalla viikolla. Sitten vihoviimeiset korjaukset ja teos saatteen kera esitarkastajille uuteen syyniin.

Tämän hetken arvioiden perusteella veikkaisin, että elokuun tiedekuntaneuvoston kokous saattaa tulla liian äkkiä, mutta jos syyskuun kokouksessa saisi väittelyluvan ja päivämäärä päätettäisiin, niin se olisi aika jees...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti