Väitöstilaisuuteni on edelleen katsottavissa YouTubesta,
mutta monet ovat harmitelleet lektiossa esittelemieni kuvien heikkoa
laatua. Valitettavasti sama vika on myös toisessa videossa, joten
ajattelin laittaa koko lektioni tänne - sekä luettavaksi että
katsottavaksi.
* * * * *
Kaksikymmentä vuotta sitten
meille, kuten niihin tuhansiin muihinkin suomalaisiin koteihin, tilattiin maan suosituimman
aikakauslehden titteliä kantava Aku Ankka.
Vuoden 1951 lopussa ensijulkaisunsa saaneen sarjakuvalehden levikki ylitti jo
70-luvulla yli kolmesataatuhatta, joten oli jo aikakin, että tämä Suomen suurin
viikkojulkaisu putosi meidänkin perheemme postilaatikkoon.
Olin kasvanut mummolan komeroiden
perukoilta löytyneiden Asterixien,
Karvisten, Masien, Lucky Lukejen ja tietenkin Aku Ankan taskukirjojen parissa, joten ahmin suurella innolla
viikoittaisen annokseni Akun, Roopen ja ankanpoikien seikkailuja (tietenkin kaiken
muun lukemisen ohella).
©
Disney
|
Tuona vuonna 1994 Aku Ankassa julkaistuista sarjakuvista
kaksi on piirtynyt mieleeni. Ensimmäinen oli ”Ankkalinnasta Lillehammeriin” eli tarina, jossa aina niin epäonninen Aku osallistuu Lillehammerin
olympialaisten mäkihyppyyn ja lentää Pelle Pelottoman rakettisuksien kieputtamana
päin läheistä vuorta.
Toinen tärkeä sarjakuva on nimeltään ”Ankkalinnakkeen valloittaja” ja se on edelleen yksi suosikkisarjoistani. Siinä kerrotaan, miten Roope siskoineen muuttaa Yhdysvaltoihin pieneen Ankkalinna-nimiseen kylään. Tarinaan mahtuu maineikas Rajaseudun rakuunoiden hyökkäys Ankkalinnakkeeseen, Karhukopla varastamassa Roopen ensimmäistä miljoonaa, sekä vastakkaisilla puolilla taistelevat Roope Ankka ja presidentti Theodore Roosevelt koko Yhdysvaltojen armeijan johdossa. Sarjakuvan tärkein kohtaus on kuitenkin tämä:
© Disney |
Roopen sisko Hortensia kohtaa Aaron Ankan
ja nämä kaksi äkäpussia rakastuvat toisiinsa. Kun Aaronin isä Hepsu pohtii
ääneen pelkojaan siitä, ”millaisen luonteenlaadun noiden kahden sisupussin
jälkeläinen perii”, lukija alkaa jo käsittää, että on nähnyt juuri Akun
vanhempien ensikohtaamisen.
Sanasta vielä tuolloin mitään
tietämättä minusta tuli fani.
Kymmenen vuotta sitten olin juuri
selvinnyt ensimmäisestä yliopistovuodestani kirjallisuuden opiskelijana.
Minulla ei ollut mitään hajua siitä, mitä halusin isona tehdä, saati siitä,
mihin päätyisin maisteritutkinnon jälkeen. En kokenut kuuluvani
opiskelijatovereideni joukkoon, jotka puhuivat sujuvasti Jean-Paul Sartresta, Jacques
Derridasta ja Fjodor Dostojevskista. Minä istuin nurkassa ja mutisin, että
minusta Harry Potter on aika hyvä. Harrastin roolipelaamista ja olin lähes
varma, että teen sen graduni sitten joskus Tähtien
Sodan naisfaneista.
Samana keväänä 2004, aivan fuksivuoteni lopussa järjestettiin fantasialuentosarja. Koska olin jo teinistä asti ollut genren suurkuluttaja, juoksin luennolle innosta pinkeänä. Kurssin aloitti sarjakuvataiteilija Petri Hiltunen, joka puhui sarjakuvan fantasiasta ja meni sivulauseessa toteamaan, että itse asiassa sekä Carl Barksin että Don Rosan Aku Ankka -sarjakuvat ovat silkkaa fantasiaa.
© Disney |
Jokin naksahti kohdilleen. Kurssin
essee levisi käsittelemään Aku Ankkaa, paisui seuraavana vuonna proseminaarityöksi,
sitten graduksi ja lopulta opiskelijatoverin ehdottamana väitöskirjan
tekeleeksi, kun aloitin tohtoriopintoni nykykulttuurin tutkimuksen oppiaineessa
keväällä 2010.
Minusta tuli tutkija.
Näiden kymmenen yliopistovuoteni
aikana, jotka olen viettänyt sarjakuvien parissa, olen tullut huomaamaan, että ankkatutkimukseni
on tutkimusta faniudesta.
Väitöskirjani kertoo kaiken muun ohessa siitä, miten Don Rosa tekee omien
sanojensa mukaan – ei Disney-sarjakuvia – vaan Carl Barks -sarjakuvia. Walt
Disneyllä itsellään ei koskaan ollut mitään tekemistä yhtiönsä sarjakuvien
kanssa. Disney-yhtiöiden tuotteet, kuten meille varsin tutut
klassikkoanimaatiot on nähty tyypillisesti viattomina ja miellyttävinä, mutta
samalla niitä on kritisoitu yksiulotteisiksi ja konservatiivisiksi fantasioiksi
maailmasta. Tämän on pannut merkille Disneyä ilmiönä tutkinut Janet Wasko, joka
kommentoikin, että Walt Disney kirjoitti perinteiset sadut uudestaan kilteiksi
amerikkalaisiksi versioiksi. Siksi sana Disney edelleen herättää edelleen
ajatuksen silotelluista, särmättömistä kertomuksista.
Mutta Walt Disneyllä ei ollut
kiinnostusta yhtiönsä sarjakuviin. Se oli sarjakuvataiteilija Carl Barks, joka
loi Ankkalinnan. Barks, joka keksi Milla Magian, Hannu Hanhen, Karhukoplan,
Pelle Pelottoman ja tietenkin maailman rikkaimman ankan nimeltä Roope. Se oli
Barks, jonka ansiosta Disney-sarjakuvat nousivat valtavaan, supersankarit
ylittävään kukoistukseensa 50-luvun Amerikassa. Barksin takia
Disney-sarjakuvissa oli yhteiskunnallista satiiria ja niissä viitattiin jopa
maailmanpoliittisiin asioihin. Eikä Barks aliarvioinut lukijoitaan.
Barksin ansiosta Don Rosa aloitti
uransa ankkojen parissa. Rosan halu noudattaa vapaaehtoisesti Barksin tietämättään
luomaa ankkojen elämänhistoriallista kaanonia kertoo hänen omistautumisestaan,
hänen intohimostaan aihetta kohtaan. Hänen faniudestaan.
Ja samalla väitöskirjani on myös fanin tekemää tutkimusta.
Akateemisissa piireissä faniudella
on edelleen negatiivinen tai vähintäänkin ristiriitainen sävy. Kuten ohjaajani
Irma Hirsjärvi taustoittaa omassa science fiction -fandomia käsittelevässä
väitöskirjassaan, englannin kielestä omaksuttu sana ”fani” on peräisin latinan
termeistä ”fanum” tai ”fanaticus”. Edellinen tarkoittaa temppeliä, jälkimmäinen
temppelipalvelijaa, joka myöhemmin on saanut uskonnolliseen äärimmäisyyteen
viittaavan muodon ”fananic” - fanaatikko eli kiihkoilija. 1800-luvun
englantilaisessa lehdistössä termillä kuvattiin muun muassa miespuolisia
jalkapallofaneja.
Kuva: Katja Kontturi |
Kuva: Katja Kontturi |
Fanius on yhdistetty pakkomielteisiin yksilöihin tai hysteerisiin ryhmiin. Se on voitu myös nähdä sosiaalisen kyvyttömyyden oireena, niinä "hulluina keräilijöinä" tai "villiintyneinä konserttiyleisöinä". Fanit ovat niitä hullaantuneita sekopäitä, jotka eivät kykene näkemään idolinsa kielteisiä puolia, teki tämä mitä tahansa.
Toisaalta on otettava huomioon,
ettei Suomessa faniutta ole koskaan liitetty sellaisiin negatiivisiin asioihin
kuten jalkapallohuliganismiin. Nykyisin fanius onkin paljon laajempi käsite. Se
on voimakkaasti yhteisöllinen ilmiö. Se on aiheelle omistautumista. Paneutumista.
Intohimoa. Fanit ovat tekijöitä ja tuottajia, jotka sukeltavat syvälle
faniutensa kohteeseen, tutkivat sitä, etsivät siitä merkityksiä, ja sekä rakentavat
että yhdistävät sen ympärille uusia tarinoita.
Tämähän alkaa miltei kuulostaa
akateemiselta tutkimukselta.
Kuva: Katja Kontturi |
© Disney |
© Disney |
© Tuomas Holopainen |
Tuomas Holopaisen fanius on sitä, että kuulee musiikkia lukiessaan lempisarjakuvaansa The Life and Times of Scrooge McDuckia ja päättää kirjoittaa musiikille nuotit. Usean vuoden haaveesta syntyy projekti, joka huipentuu Don Rosan piirtämään kansikuvaan ja musiikkivideoon, jossa tämä itse on mukana. Nuoteista nousee kultalevyn saava soundtrack, jota kuunnellessa jokainen kanssafani voi nähdä ukkosmyrskyn keskellä olevan skotlantilaisen linnan, jonka eteisessä seisoo Roope Ankka.
© RKO Radio Pictures |
© Disney |
Minun faniuteni
on sitä, että lapsuuden rakkaus sarjakuviin muuttuu yliopistossa tutkimukseksi,
faktojen kaiveluksi, pintaa syvemmälle meneväksi analyysiksi. Sitä tilaa
naapurikunnan kirjastosta vuoden 1933 alkuperäisen King Kongin kaukolainaan ja katsoo sitä muistilehtiön kanssa vain
selvittääkseen, miten tutkittavana oleva sarjakuva viittaa kyseiseen elokuvaan
ei pelkästään tekstin vain myös kuvan tasolla.
Fanius on sitä, miten tästä
Kuva: Aila Kontturi |
voi intohimolla, paneutumisella, kovalla työllä ja
päättäväisyydellä päätyä tähän:
Kuva: Aki Hyyppä |
Tieteellinen yhteisö suhtautuu
edelleen tutkija-faniin nuivasti, koska luulee faniuden johtavan subjektiivisuuteen.
Siihen, että tutkija nostaa tutkimuskohteensa jalustalle ja ylistää sen
neroutta objektiivisen ja kriittisen otteen kustannuksella. Vaikka
allekirjoittanut itse on useamman kerran Rosan tuotantoa lukiessaan hihkunut
innosta KÄÄK, se ei kuitenkaan näy itse tutkimuksessa, sillä tutkija pystyy
erottamaan itsestään nämä kaksi puolta.
© Disney |
Fanina nautin näiden ruutujen huumorista, joka tulee esille Akun
persoonalle ominaisesta koomisesta epäonnistumisesta jälleen yhdellä elämän osa-alueella.
Tutkijana näen, miten Rosa käyttää sarjakuvalle ominaisia
vauhtiviivoja ilmentämään Akun liikettä, sen nopeutta ja suuntaa ruudussa. Huomioin,
miten Aku ylittää välillä ruudun reunoja, mikä viittaa niin suuriin tapahtumiin,
etteivät ne enää mahdu sarjakuvamaailman sisään. Rosa käyttää myös
Disney-sarjakuvalle poikkeuksellisia vinoja ruutuja tukemaan Akun liikettä. Ruudussa
kaksi esiintyy myös harvinainen kuvakulma, jossa Akun pää jää vauhdissa
jälkeen, ja hän katsoo suoraan kohti lukijaa kuin apua anoen. Tällainen katsekontakti
rikkoo sarjakuvan sisäisen maailman yhtenäisyyden, koska Aku näyttää
tiedostavan, että joku katsoo hänen toilailuitaan ulkopuolelta.
© Disney |
Fanina intoilen silmittömästi siitä, että näen Akun vanhempien kerrassaan
hauskasti kuvatun ensikohtaamisen ja miten Akulle ominainen tuittupäisyys on
peräisin molemmilta vanhemmilta.
Tutkijana huomioin, että Rosa käyttää ensimmäisessä ruudussa
animaatioiden Akulle ominaista liikekieltä kuvatessaan myös Akun vanhempien äkäisyyttä
ja miten tämä voimakas liike rauhoittuukin varsin nopeasti jälkimmäisiin
ruutuihin. Näistä jälkimmäisistä ruuduista huomaa myös Rosalle tyypillisen
sarjakuvakerronnan piirteen, joka on muiden Disney-taiteilijoiden piirissä
varsin harvinainen: eli niin sanotun hetkestä hetkeen -siirtymätyypin käyttämisen.
Näiden kahden ruudun välillä tapahtuu vain pieni, hetkellinen muutos:
hikipisaroiden katoaminen, huulten kääntyminen hymyyn ja sarjakuvalle
tyypillisen merkkikielen, eli sydämen ilmestyminen hahmojen jakamaan
ajatuskuplaan. Sydän on tarkoitettu symboloimaan yksiselitteisesti hahmojen
välistä, jopa äkillistä rakkaudentunnetta.
Tutkijana ymmärrän myös, mitä
merkitystä sillä on, että Rosa kuvaa Roope Ankan menneisyyttä, aikaa, jolloin
Aku Ankka ei vielä ollut edes syntynyt. Tämä on kirjaimellisesti
historiallista, koska Disney-sarjakuvien tyypillisiin tapoihin kuuluu
episodimaisuus: kaikki, mikä tapahtuu yhdessä sarjakuvassa, pyyhitään pois
toisessa. Ankat eivät muista menneisyyttään, kukaan ei vanhene, eikä mikään
edellisessä seikkailussa löydetty aarre muuta Akun köyhyyttä.
Don Rosan ankat tekevät kaikkea tätä, sillä Rosa on tuonut ankkojen elämään ajallisuuden ulottuvuuden. Ankat vierailevat olemassa olevissa valtioissa, tapaavat historiallisia henkilöitä ja ennen kaikkea muistavat edelliset seikkailunsa. Muistot yhdistävät Rosan sarjakuvat Barksin sarjakuviin ja Rosan aiempiin tarinoihin liittäen ankkojen seikkailut osaksi laajaa historiallista jatkumoa, joka sekoittaa faktaa ja fiktiota. Parhaimmillaan Rosa laittaa ankat myös itse tiedostamaan nämä asiat ja kommentoimaan niitä humoristiseen sävyyn.
© Disney |
Väitöskirjassani Ankkalinna – portti kahden maailman välillä.
Don Rosan Disney-sarjakuvat postmodernina fantasiana hyödynnän omaa
omistautuneisuuttani tarkassa analyysissä, jonka avulla tuon esille Don Rosan
käyttämiä sarjakuvakerronnan keinoja. Eli miten Rosa tekee tarinan fantasian sekä
erilaiset historialliset viittaukset lukijalle näkyväksi sekä kuvin että
sanoin. Kuten jo esittämästäni esimerkkianalyysistä saattoi huomata,
sarjakuvaruutuihin voi kätkeytyä huomattavan paljon enemmän merkityksiä kuin
mitä ensilukemalta saattaa panna merkille. Kun tutkimuksen lähtökohtana on suomalaiselle lukijalle varsin tuttu
ja rakas Aku Ankka -sarjakuva, lukijan kynnys lähteä pohtimaan sarjakuvan
kerronnallisia piirteitä alkaa olla jo varsin matala.
© Disney |
Suomalaiset lukevat Aku Ankkaa väkilukuun suhteutettuna eniten maailmassa: viikoittain
tällä merimiesasuisella ankalla ja hänen kumppaneillaan on yli miljoona
lukijaa. Vuoden 2012 kansallisen mediatutkimuksen mukaan se oli yli satatuhatta
enemmän kuin Helsingin sanomilla. Aku
Ankka on osa suomalaista kulttuuria: monet kertovat oppineensa lukemaan Aku Ankan avulla, pohtivat, ottaako
rahat vai kolmipyörä, viittaavat ruotsalaisiin hannu hanhina ja stressin
uhatessa hokevat ”om mane anas hum”. Nyt jo monet sukupolvet ovat kasvaneet
Akun, Roopen ja ankanpoikien parissa ja tuntevat nämä paremmin kuin omat
naapurinsa. Ehkä tästä johtuen suomalaisten sarjakuvakäsitys on edelleen
suhteellisen voimakkaasti kietoutunut sekä Aku
Ankan että sanomalehtien strippisarjakuvien ympärille. Välillä täytyy muistuttaa,
mitä kaikkea sarjakuva on, mitä se voi olla ja millaisilla eri tavoilla se sekä
viihdyttää että välittää tietoa.
Maus,
Batman, Persepolis, Sandman, Aku Ankat, Fingerpori,
Kiroileva siili, lentokoneen
turvallisuusohjeet sekä Ikean kirjahyllyn kasaamisohjeet ovat kaikki
sarjakuvia, jotka vaativat kuvanlukutaitoa. Haluankin tutkimuksellani
muistuttaa, että tarinan tai tärkeän ohjeistuksen olennaiset merkitykset voivat
ilmetä ainoastaan kuvakerronnassa. Visuaalisuuden lisääntyminen kulttuurissamme
korostuu jatkuvasti, sillä sosiaalisen median informaatiotulvassa kuvia luetaan
nopeammin kuin valtavaa tekstimäärää. Mutta sarjakuvissa kuva voi kertoa yhtä
ja teksti jotain aivan muuta, minkä takia kuvanlukutaitoa tulisikin tutkia ja
kehittää entisestään. Erittäin tärkeää tämä olisi muistaa kouluopetuksessa, missä
onkin jo alettu ottaa huomioon sarjakuvan muuttunut asema ja merkitys
monipuolisena ilmaisumuotona. Esimerkiksi äidinkielen ylioppilaskirjoituksissa
jo kahtena peräkkäisenä keväänä on ollut vaihtoehtoisena tehtävänä perinteisen
kuva-analyysin sijaan sarjakuvan analysointi. Viime vuonna abiturientit vertailivat
Molièren Saituria ja Don Rosan Roope
Ankkaa. Samalla tämä muutos tarkoittaa sitä, että sarjakuvan erilaisten kerrontakeinojen
tuntemisen pitäisi kuulua äidinkielen opettajien taitovaatimuksiin.
Tulevaisuudessa sarjakuva tulee olemaan vielä voimakkaammin
läsnä digitaalisessa mediassa sekä tarinankerronnan että tiedonvälityksen
muotona. Tämä tulisi myös yliopistojen ottaa huomioon sisällyttämällä sarjakuvan
teorian perusteita osaksi esimerkiksi journalistiikkaa, suomen kieltä,
kirjallisuutta ja yhteisöviestintää. Ja mikä olisikaan helpompi lähtökohta
aloittaa opetus kuin kaikkien tuntema Aku Ankka.
© Disney |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti