Nykykulttuurin tutkijan tasapainoilua akatemian ja Ankkalinnan välillä. Blogi sisältää portin fantasiaan, pinoittain sarjakuvia, lainauksia kirjallisuudesta, kommentteja (nörtti)kulttuurista, ripauksen tutkijan arjen sietämätöntä raskautta ja tukoittain tehostelauseita Kingin tyyliin. Varoitus: saattaa sisältää myös alakulttuurisia ilmauksia, joiden merkityssisältö vaihtelee.*
14.6.2011
Kirjahyllystä kaiveltuna Walt Disney
Löysin tässä keväällä Kirjatorilta Walt Disneyn elämäkerran vain kahdellatoista eurolla. Hetki piti harkita, sitten tämä massiivinen opus lähti mukaan.
Kirja on juuri nyt kesken ja täytyy sanoa, ettei ollut turha ostos.
Neal Gabler on ensimmäinen kirjoittaja, jolla on ollut vapaa pääsy Disneyn arkistoihin, joten voisi olettaa tämän kirjan sisältävän aivan uutta tietoa (ja paljastuksia).
Niistä paljastuksista ei nyt niinkään, mutta se, mikä tässä kirjassa on mielenkiintoista, on juuri Disneyn monumentaalisen imperiumin synty. Miten tämä mies teki nimestään brändin?
Kirja on lukulistalla myös tutkimustarkoituksessa. Aku Ankan synty tulee olemaan osa väitöskirjani johdantoa - miten ensin oli Disney, sitten tuli Barks ja lopulta Rosa.
Mutta mikä eritoten kiinnostaa, on Disneyn nimi. Kirjassa mainitaan, miten hänen kerrotaan sanoneen aloittavalle animaattorille, että täällä myydään Walt Disneyn nimeä. Jos se ei sinulle käy ja haluat myydä omaasi, niin kiitos ja hei.
Kun selvittelin Aku Ankkojen tekijänoikeusasioita, minulle kerrottiin, että sarjakuvaruutujen yhteyteen riittää maininta (C) Disney.
Siis pelkkä Disney.
Vaikka olisit kuka tahansa piirtäjä tai kuka tahansa käsikirjoittaja, jos käytät Disneyn hahmoja, Disneyn imperiumilla on työhösi täydet oikeudet.
Melko raakaa peliä ja aika iso epäkohta taiteilijoiden uran kannalta.
Rosa oli Suomessa 90-luvun puolivälin hujakoilla ensimmäinen, joka sai oman nimensä Aku Ankan kanteen. Ja vasta samalla vuosikymmenellä alkoi myös yleistyä piirtäjien ja käsikirjoittajien mainitseminen heidän teostensa yhteydessä. Aiemmin he kaikki olivat anonyymeja ja kunnia meni Walt Disneylle.
Tällä hetkellä olen menossa vasta Disneyn uran käännekohdassa, eli kuinka Lumikki teki Disneystä suuren nimen ja uranuurtajan pitkien animaatioelokuvien luomisessa.
Minua kiinnostaa, miten näitä Disneyn oikeuksia tullaan lopulta käsittelemään ja miten paljon sarjakuvasta lopulta puhutaan kaiken muun oheiskrääsän lisäksi.
Ja mainitaanko Disneyn harrastamasta sensuurista mitään.
Henkilönä Walt Disney oli ristiriitainen: hän oli samaan aikaan fundamentalisti ja radikaali, ja lisäksi hirveä perfektionisti, ja hänen sanotaan halunneen luoda animaatioillaan täydellisen maailman, johon paeta lapsuutensa muistoja.
Disneystä voidaan olla montaa mieltä, mutta hän teki sen, mistä monet vain haaveilivat: hän loi omaa nimeään kantavan imperiumin, joka valloitti animaation, sarjakuvan, oheistuotteet ja pisti pystyyn useita omia itsenäisiä maailmojaan eri puolille maailmaa.
Kun joskus pääsen Disneylandiin, en aio halata Mikkiä, vaan etsin käsiini Akun.
Aku syntyi Mikin muututtua tylsäksi ja varasti lopulta koko shown. Vaikka Mikki on monille (amerikkalaisille) edelleen se Disneyn ainut oikea symboli, me Euroopassa tiedämme, kuka on Disneyn todellinen tähti ja sankari.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti