Pari edellistä viikkoa on tullut
kaiveltua sitä tutkijan itsetuntoa jostain pohjamudista. Ensinnäkin
tutkijaseminaariesitysten jälkeen olo on kuin olisi se litistynyt Mikki Hiiri
norsun jalan alla Rosan "Transvaalin tuittupäässä". Ihan sama, onko
sinne saanut kirjoitettua omasta mielestään jotain lähes nerokasta, vai sitten
väsännyt hätäpaniikissa artikkelikäsikirjoituksen kolmessa päivässä, pistänyt
sen jo menemään eteenpäin ja sitten tullut sen kanssa seminaariin niitä
kommentteja pyytämään.
Deadlinet ovat aina hyviä, mutta ei
pitäisi jättää mitään niin massiivista kuin referee-artikkelia viime
tinkaan.
Sain siis palautetta Avaimeen tarjoamastani
artikkeliluonnoksesta ja eihän siinä tällainen populaarikulttuurintutkija voi
muuta oikein tuntea kuin hirvittävää alemmuutta, kun tulee listaa siitä, mitä
pitäisi vielä lukea ja mitä teorioita pitäisi ottaa huomioon ja miten lauseiden
syy-seuraus-suhteet välillä vähän tuppaavat muuttumaan sekaviksi.
Siinä oltiinkin sitten melko
romuina ne seuraavat muutamat päivät, enkä ole vieläkään artikkelia katsonut
uudelleen, kun on pitänyt pistää tietty aikataulutus ja prioriteettijärjestys
muiden töiden deadlinen takia. Sain kuitenkin kaukolainaksi ne pari kirjaa,
joihin pitäisi tutustua, ja joita olin jo mahdollisina lähteinä kirjoitellut
muistikirjaani pari vuotta sitten. Kyseessä on siis mahdollisten maailmojen
teoria ja teokset ovat Doleželin Heterocosmica ja Thomas G. Pavelin Fictional
Worlds.
Itsetunto vajosi vielä syvempään kuoppaan, kun sain elämäni ensimmäiset referee-palautteet siitä NNCOREn artikkeliluonnoksesta, jonka kirjoitin keväällä sarjakuvan "Pako Kielletystä laaksosta" fantasiasta ja intertekstuaalisuudesta. En pariin päivään edes halunnut avata palautteita, koska pelkäsin niin paljon saavani pelkkää kakkaa niskaan, mutta pahin pelkoni (eli se, että tekstin julkaisua ei suositella missään nimessä, koska se ei täytä tieteellisen artikkelin määritelmiä MITENKÄÄN) ei kuitenkaan toteutunut. Toinen arvostelija oli jopa arvottanut tekstini hyväksi ja suositteli vain pieniä muokkauksia. Toinen oli taas aivan eri mieltä ja ruoti tekstiäni rehellisin sanakääntein kaikista sen puutteista. Eipä siinä, allekirjoitin niistä suurimman osan, kuten sen, että intertekstuaalisuus-osioni kaipasi voimakkaampaa otetta, mutta joitakin kommentteja kuitenkin tuli ihmeteltyä.
Esimerkiksi sitä, että toinen
arvostelija mainitsi tehdystä ankka-tutkimuksesta olennaisena lähteenä tämän
niin kovasti arvostellun Dormant & Mattelart -kaksikon Kuinka Aku Ankkaa
luetaan -teoksen. Kun sitä ei voi pitää hyvänä tieteellisenä lähteenä
puutteellisten lähdeviittausten vuoksi ja sen kyseenalaisen subjektiivisuuden
takia, en koe, että artikkelini tulisi sen avulla mitenkään tieteellisemmäksi.
Ehkä sivuan teosta jossain
sivulauseessa.
Tutkijan masentunutta oloa ei tietenkään yhtään paranna se, että ne deadlinet pukkaavat nyt sitten kaikki päälle yhtä aikaa, kun pitäisi vielä tehdä töitä ja suorittaa kasvatustieteen perusopintojen hirvittäviä tenttejä. Ja aina, kun käy katsomassa säätiöiden "myönnetyt apurahat" -listoja ja näkee, että ei sitä omaa nimeä vieläkään siellä komeile, tekee mieli mennä peiton alle ja jäädä sinne.
Jos vain akateeminen maailma nyt
tajuaisi, että populaarikulttuurin suuri nimi (erityisesti Suomessa), Aku
Ankka, on oikeasti validi ja mielenkiintoinen tutkimuskohde, ja myöntäisi tälle
köyhälle ja turhautuneelle tutkijalle pienen apurahan, ei tämä tutkimus
jumahtaisi paikoilleen, vaan ehtisi valmistua omaan henkilökohtaiseen
deadlineeni, kesään 2014 mennessä.
Muuten näyttää pahasti siltä, että
en vain pysty priorisoimaan väitöskirjaani tässä elämäntilanteessa kovin
korkealle.
Tähän kirjoitukseen voi varmaan laittaa kommentiksi onnittelut apurahasta!
VastaaPoistaKiitos! Juuri sain itse tekstiviestin asiasta kaverilta ja piti mennä sähköpostiin katsomaan, että mitä ihmettä ja siellähän se ihme odotteli.
VastaaPoistaNyt tuntuu melkoisen hyvältä. :)